Severočeské divadlo (dříve Severočeské divadlo opery a baletu), založené v roce 1909, patří k nejvýznamnějším a nejštědřeji dotovaným kulturním institucím v Ústeckém kraji. I přes setrvaléi finanční problémy, mají některé umělecké výkony dobrou úroveň, čas od času získávají někteří sólisté baletního a operního souboru i cenu Thalie (vč. nominací). Celkově však divadlo umělecky stagnuje či dokonce upadá (viz kapitola Umělecká úroveň divadla níže). Na přelomu tisíciletí ovšem kultura a podpora kulturních institucí rozhodně nepatří k prioritám města. Na konci prvního decenia 21. století se tak i v souvislosti se stále rostoucím zadlužením zřizovatele - města Ústí nad Labem - divadlo stává z pohledu zastupitelů a radních stále větší zátěží pro městský rozpočet, a proto uvažují o zrušení či alespoň omezení provozu divadla. Počátkem února dokonce Rada města schválila zveřejnění záměru pronájmu provozních budov divadla za 2 miliony korun ročně (viz příslušné oznámení). Záměr zrušení či alespoň výrazného omezení ovšem narazil na velký odpor občanů. Další úvahy vedou k převodu divadla na Ústecký kraj, městská rada v tomto smyslu dokonce na podzim roku 2010 tento záměr schválila, aniž by ovšem tuto záležitost projednala s krajem.
Historická budova divadla z roku 1909 v sousedství multifunkčního domu, zvaného ŽLUTÝ HNUS, patříciho KMOTROVI Patriku Oulickému. V zadní části Žlutého hnusu je prodejna vstupenek do divadla.
29.11.2010 aktualne.cz: Lidé i herci odmítají konec divadla, podepisují petici
10.11.2010 aktualne.cz: Ústí se chce zbavit divadla, kraj s tím nepočítá
Po sérii jednání s Ústeckým krajem nakonec v únoru roku 2012 bylo dosaženo shody o vícezdrojovém financování a je schválena smlouva o společné správě divadla, přičemž nástupnickou organizací se stává "společnost s ručením omezeným" Severočeské divadlo s.r.o., v níž má město a kraj stejný 50-procentní vlastnický podíl. Město spolu s Ústeckým krajem tak volí pro tuto kulturní instituci absurdní formu "obchodní korporace" (příp. kapitálové obchodní společnosti) - viz zákon č. 90/2012 Sb. o obchodních korporacích), což je pro veřejně spravované instituce tohoto druhu v ČR unikátem (divadla mají formu buď příspěvkové organizace nebo obecně prospěšné společnosti). Nejvyšší orgán společnosti Severočeské divadlo s.r.o. - valnou hromadu proto tvoří dva politici bez znalosti a vazeb na kulturní a divadelní prostředí, což jsou v současnosti (7/2013) primátor města Ústí Vít Mandík z ČSSD (viz např. kauza HOTELU NA VĚTRUŠI) a hejtman ústeckého kraje Oldřich Bubeníček z KSČM. Jednatelem společnosti je ředitel bývalé příspěvkové organizace a předchůdkyně stávající společnosti s ručením omezeným dirigent Miloš Formáček. Dozorčí rada má (7/2013) opět výhradně politické složení, jde o politiky s převážně velmi malou znalostí kulturního a divadelního prostředí: za město Ústí n. L. v ní sedí Zuzana Kailová (radní za ČSSD), Pavel Dlouhý (radní za ČSSD) a Blanka Vraspírová (bývalá radní za SZSP a manželka vyučeného elektrikáře - v současnosti ředitele KULTURNÍHO STŘEDISKA - Emila Vraspíra), za Ústecký kraj to jsou Josef Macík (tzv. "politik osmi funkcí" - městský radní a krajský zastupitel, starosta Severní terasy, předseda kulturní komise při magistrátu, člen představenstva KRAJSKÉ ZDRAVOTNÍ, ředitel krajské příspěvkové organizace Krajská nemocnice a přísedník v mnoha dalších veřejně spravovaných organizacích a komisích), Oldřich Bubeníček (hejtman z KSČM) a Václav Hofmann (ODS). Zjevná nekompetentnost orgánů "firmy" se bohužel zákonitě odráží v umělecké (ale i ekonomické) stagnaci této významné kulturní instituce. Není bez zajímavosti, že Josef Macík si nechal v divadle zaměstnat vlastní manželku, o jejíž kompetencích v oboru není nic známo (blíže viz níže v odstavci o reklamních a komunikačních aktivitách divadla).
21.2.2012 Opera PLUS: Severočeské divadlo bude nejspíš patřit kraji a městu Ústí
11.2.2012 Divadelní noviny: Severočeské divadlo opery a baletu bude s.r.o. (vč. příslušného dokumentu z rady města)
Nového ředitele Severočeského divadla opery a baletu nevybírali renomovaní odborníci formou otevřeného konkurzu, jak se tomu obvykle děje, nýbrž podle ústeckého zvyku čistě politikové. Tehdejší ústečtí radní (koalice ČSSD, ODS a SZSP) nedokázali po několik měsíců vybrat nového ředitele po nuceně odstupujícím Tomáši Šimerdovi, jenž v této funkci působil předchozích pět let a dosáhl slušných uměleckých výsledků. Nakonec ale po složitých koaličních jednáních a několika odložených vyhlášeních výsledku nastupuje na uvolněnou pozici od 1. října 2011 dirigent Miloš Formáček. Zlí jazykové tvrdí, že se s konečným rozhodnutím čekalo na návrat ústeckého KMOTRA Patrika Oulického z Thajska - viz citát europoslance Zahradila: Není to třeba zrovna vaše oblast, váš region, kde se symbolem ODS stala např. tlustá býčí šíje, opásaná zlatým řetězem, či za podvod pravomocně odsouzený vekslák, nebo tzv. "podnikatel" s evropskými fondy a veřejnými penězi, popř. místní don Vito Corleone, bez jehož souhlasu nelze jmenovat ani hajzlbábu na veřejném záchodku? Miloš Formáček dříve býval ředitel Hudebního divadla v Karlíně a posléze Karlovarského symfonického orchestru (KSO). V Karlových Varech údajně přihlížel výraznému omezování činnosti KSO, jenž je obdobně jako Severočeské divadlo pod velmi silným vlivem místní politické garnitury (viz např. článek z 13 prosince 2005 na aktualne.cz a článek z 13. ledna 2010 v Parlamentních listech). I po změně organizační formy Severočeského divadla z příspěvkové organizace na společnost s ručením omezeným počátkem roku 2012 se ředitel Formáček stává jednatelem společnosti. Z této pozice navíc v rozporu se zákonem o svobodném přístupu k informacím odmítá předkládat dokumenty týkající se mj. jeho vlastního honorování za oddirigovaná představení (vedle plného úvazku jednatele) - blíže viz níže v kapitole Transparence live.
Zastavme se ještě u karlovarské éry dirigenta Formáčka. V této souvislosti je třeba zmínit i okolnosti ukončení jeho působení v čele tamního symfonického orchestru. (Citujeme z článku Lubomíra Stejskala v článku Pád dirigenta Formáčka, Nový domov, s. 8:) Radnice lázeňského města si nechala udělat ekonomickou a personální kontrolu činnosti KSO, přičemž byl vedle enormního poklesu tržeb a závratného nárůstu nákladů údajně zjištěn nepořádek v účetnictví, úmyslné zkreslování nákladů na mzdy, porušování zákona o rozpočtových pravidlech a některé další nepravosti, například nevýhodně koncipované smlouvy pro hráče orchestru. Miloš Formáček byl navíc tímto auditem obviněn z toho, že si údajně účtoval provizi za sjednání koncertů KSO, a to na svůj živnostenský doklad. Peníze mu tedy šly na jeho osobní účet. Šlo o pět tisíc korun za každý koncert a tyto peníze obdržel i v případě, že těleso osobně nedirigoval.
22.3.2006 Nový domov: Pád dirigenta Formáčka (strana 8, týká se Formáčkova působení v čele Karlovarského symfonického orchestru)
22.9.2011 Opera PLUS: Ústí nad Labem: Šimerdu vystřídá Formáček (se zajímavými diskuzními příspěvky pod článkem)
22.9.2011 ČT 24: Severočeské divadlo opery a baletu má nového ředitele
1.9.2011 MF Dnes: Ústí nevybralo nového šéfa divadla, dosavadní ředitel zatím zůstává
Od nástupu nového ředitele v roce 2011 budí rozporuplné ohlasy reklamní a komunikační aktivity divadla. Nejprve byl v roce 2012 zrušen klubový chat k jednotlivým představením na oficiálních webových stránkách divadla, jelikož se zde občas objevovaly i negativní ohlasy. Koncem března roku 2013 byla z téhož důvodu (negativní ohlasy na podobu plakátů) rozhodnutím jednatele zrušena i oficiální facebooká stránka s více než 600 příznivci (následně si příznivci divadla založili stránku neoficiální). Špatnou úroveň komunikační strategie dokládají i diletantská provedení plakátů a propagačních materiálů (viz foto níže). Koncem března roku 2013 byla přímo na historickou budovu divadla, která stojí v sousedství multifunkčního domu KMOTRA Patrika Oulického zvané ŽLUTÝ HNUS a která je zapsána na seznamu kulturních památek, nainstalována LED-OBRAZOVKA. Jak se posléze ukázalo, instalace obrazovky se udála načerno bez povolení stavebního úřadu. Divadlo navíc v rozporu se zákonem o svobodném přístupu k informacím vytrvale odmítá předložit dokumenty k této záležitosti (viz kapitola Transparence live). Na konci srpna 2013 se LEDka opět objevuje na divadle, Odbor školství, kultury a sportu ústeckého magistrátu ji údajně povolil i přes zamítavé stanovisko Národního památkového ústavu. Dle vyjádření sekretariátu Severočeského divadla je LEDka sponzorským darem, jméno dárce a darovací smlouvu ovšem divadlo odmítlo zveřejnit. Bídnou úroveň komunikace divadla s veřejností dokládají i tato slova z článku Ústeckého deníku ze dne 12. září 2013: Stránku na facebooku jsme nenávratně zrušili. ... Moderním technologiím jinak fandíme a LEDka nám přišla jako dobrý nápad jak divadlo propagovat.
LED-obrazovka na divadle. V září roku 2013 na ní běžela reklama na Ústecký půlmaraton. (Foto: facebooková stránka I Love Ústí)
Podřízenost divadla politickým tlakům dokládá i zřízení nového místa propagačního refernta, v jehož gesci je mj. komunikace se školami, na které byla od října roku 2012 dosazena manželka člena dozorčí rady Severočeského divadla a předsedy kulturní komise (v níž zasedá shodou okolností i ředitel divadla Formáček) Josefa Macíka Petra Macíková, o jejímž vzdělání či kompetencích v oboru není nic známo. Absurdnost zřízení tohoto místa dokládá i skutečnost, že propagace divadla je značně diletantská a současně že divadlo ještě na jaře 2013 nemá na repertoáru jediné představení pro děti a mládež. Navíc se v tomto případě vzhledem k postavení městského radního a krajského zastupitele Josefa Macíka v řídící struktuře Severočeského divadla i KULTURNÍ POLITIKY ve městě jednoznačně jedná o střet zájmu. Tragickou úroveň propagace dokládá např. i tento reklamní spot určený studentům ústecké univerzity. Nízkou úroveň grafické propagace (plakáty, letáky, programy apod.) - viz např. baner na představení "Noc na Karlštejně" níže - svým způsobem vysvětluje i odpověď jednatele Formáčka na náš dotaz, kdo konkrétně tvoří grafickou podobu plakátů k představením: Všechna práce na jednotlivých inscenacích je vždy práce kolektivní. A tak je to i případě tvorby plakátů počínaje režisérem, výtvarníkem, přes umělecké dílny, marketing, fotografa, grafické studio atd. Omlouvám se, pokud jsem na někoho zapomněl. (Dokument)
Takto např. dopadl baner na Lidickém náměstí, "propagující" nové představení Noc na Karlštejně.
9.4.2013 Ústecký deník: Ledka na divadle už nedráždí (tištěný článek)
27.3.2013 Ústecký deník: Historickou budovu divadla "zdobí" ledka (tištěný článek - rozšířená verze předchozího)
26.3.2013 Ústecký deník: Historickou budovu divadla "zdobí" led obrazovka (začátek článku a diskuze pod článkem)
12.9.2013 Ústecký deník: V mlčení boduje město i divadlo
Uměleckou úroveň Severočeského divadla není snadné hodnotit, neboť v tomto směru v Ústí neprobíhá prakticky žádná otevřená diskuze. Na straně jedné sólisté divadla čas od času získávají nominaci na cenu Thalie (např. v roce 2013 člen baletního souboru Roberts Skujenieks tuto cenu i získal), na straně druhé jsou kráceny odměny umělcům a omezováno obsazování jednotlivých kusů. Rovněž byla např. za nejasných okolností zrušena spolupráce s maltskou filharmonií (divadlo opět v rozporu se zákonem odmítá předložit dokumenty). Podle neoficiálních vyjádření znalců zdejšího uměleckého prostředí úroveň divadla klesá. Co se týče baletu, choreograf Vladimír Nečas např. údajně s oblibou obsazuje baletní sbory svými (honorovanými) studentkami konzervatoře, drahé výpravy a nenápadité choreografie se zpravidla na repertoáru dlouho neudrží. Opera trpí nasazováním velkých zvučných kusů, prováděných ovšem v minimálním obsazení. Hlediště je při představeních většinou poloprázdné. Ojedinělá recenze představení z pera brněnského muzikologa Miloše Zapletala nevyznívá zrovna příznivě.
12.8.2013 Brněnský deník: Dojem z letní La Traviaty pod širým nebem kazí scéna a režie
Od konce března tohoto roku se naše občanské sdružení snaží zmapovat transparentnost správy Severočeského divadla s. r. o., které je z 50 % vlastněno Ústeckým krajem a z 50 % městem Ústí nad Labem. V této souvislosti jsme postupně podali sérii žádostí o informace.
První z nich se týkala předložení dokumentace týkající se nákupu a umístění LED-obrazovky na fasádu historické budovy (Dokument). V odpovědi jednatel s. r. o. dirigent Miloš Formáček (Dokument) nepředložil požadované dokumenty s odůvodněním, že LED obrazovka na divadle již není, pročež není třeba nic předkládat (posléze se ukázalo, že LED-obrazovka byla vyvěšena načerno) a že nákup této obrazovky nepodléhá výběrovému řízení (žádali jsme mj. kupní smlouvu). Následná stížnost na nevyřízení naší žádosti o informace nebyla vůbec zodpovězena. Jednatel následně pozval předsedu našeho sdružení na osobní schůzku se příslibem "odpovědí na všechny otázky" (Dokument), kterou jsme jakožto nesystémové řešení odmítli.
Další řádně nevyřízená žádost o informace se týkala předložení dokumentů (smlouvy, výpověď apod.) ke zrušené spolupráci s maltskou filharmonií (Dokument). Jednatel odmítl předložit jakékoli dokumenty s odůvodněním, že "na všech materiálech, které divadlo vydává, je uvedeno - změna programu nebo titulu vyhrazena" (Dokument). Následná stížnost na nevyřízení žádosti opět nebyla vyřízena. Namísto toho přišlo opětovné pozvání na osobní schůzku.
Začátkem srpna jsme podali další žádost o informace (Dokument) týkající se mj. odměn pro externí spolupracovníky a problematiky honorování dirigentských výkonů, na nichž Severočeské divadlo (zastoupené jednatelem Milošem Formáčkem) spolupracuje s dirigentem Milošem Formáčkem (jednatelem Severočeského divadla). Odpověď jednatele Formáčka (Dokument) opět nepřinesla žádnou informaci, neboť "[h]onorování výkonných umělců a podmínky smluvních vztahů organizace nezveřejňuje." Stížnost na nevyřízení této žádosti byla podána začátkem září tohoto roku, zřejmě v souvislosti s článkem Ústeckého deníku ze 12. září 2013 "V mlčení boduje město i divadlo" jsme o den dříve obdrželi vůbec první reakci na naše stížnosti, ovšem místo požadovaných informací nám bylo např. sděleno: "v případě autorských honorářů jde o smluvní vztah mezi organizací a soukromou osobou a my nemůžeme tyto osobní údaje zveřejňovat z důvodů, které jsou více než zřejmé." Na závěr odpovědi byla dokonce dvakrát zdůrazněna prosba o osobní setkání s příslibem akceptování našich podnětů (Dokument). Přepokladem jakékoli smysluplné komunikace je ovšem důkladné nastudování zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím ze strany povinného subjektu (Severočeské divadlo s. r. o.) a jeho dodržování.
Na tento nestandardní postup povinného subjektu ve věci vyřizování žádostí o informace podle zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím jsme reagovali nominací Severočeského divadla s. r. o. v soutěži Otevřeno X Zavřeno. Odborníci z Otevřené společnosti o.p.s., kteří tuto soutěž organizují již od roku 2003, zhodnotili chování Severočeského divadla slovy: „Právní bezvědomí zastřelo divadlu, že je povinným subjektem a že žije z veřejných peněz."
12.9.2013 Ústecký deník: V mlčení boduje město i divadlo
Zatím žádné příspěvky ...