Na jednání zastupitelstva města Ústí nad Labem ze dne 20. června 2022 je jakožto 17. bod programu předložen ke schválení návrh Zadání nového územního plánu. Oproti předchozí verzi předložené k veřejnému připomínkování zhruba před rokem návrh doznal výrazných změn k lepšímu, přičemž větší část našich připomínek a návrhů byla alespoň zčásti akceptována (viz Příloha s vypořádáním připomínek, str. 158 - 166). Přesto v něm zůstává několik z našeho pohledu velmi problematických bodů, které v následujícím textu určeném jak zastupitelům, tak i veřejnosti nadnášíme a vysvětlujeme:
V Ústí nad Labem, dne 16. června 2022
Vážení zastupitelé, Ústecký spolek Stop tunelům podal loni dvacet připomínek k návrhu územního plánu. V upraveném návrhu, který vám má být na nadcházejícím zasedání zastupitelstva předložen ke schválení, byla většina našich připomínek zcela či částečně přijata.
Jsou však tři oblasti, kde naše připomínky nepadly na úrodnou půdu. Jejich podstata by vás přesto mohla zajímat. Před schválením máte ještě možnost požadovat změny v návrhu, případně alespoň klást fundované dotazy.
(1) Odůvodnění ekonomického smyslu dopravních staveb
Větu, která je v bodu P 113, jsme navrhli následovně rozšířit (zvýrazněno tučně):
Návrh a přestavba dopravní infrastruktury města bude z hlediska ekonomické a technické náročnosti navržena přiměřeně k velikosti města a realizačním podmínkám a bude podložena dostatečně přesvědčivou kalkulací ekonomické realističnosti z hlediska výstavby i provozu.
Tento náš návrh je navrženo nepřijmout s odůvodněním, že to je „nad rámec územního plánu“ a že „stávající formulace bodu P 113 je v tomto smyslu dostačující.“
Domníváme se, že jestliže má být požadováno, že dopravní infrastruktura „bude z hlediska ekonomické a technické náročnosti navržena přiměřeně k velikosti města a realizačním podmínkám“, zpracovatel bude muset mít nějaké rámcové úvahy a propočty, aby si byl jistý, že je požadavek splněn. Dává proto smysl výslovně požadovat, aby takovou kalkulaci učinil součástí návrhu územního plánu. Veřejnost a zastupitelé budou takové podklady potřebovat při projednávání a schvalování návrhu územního plánu.
Navrhujeme proto zastupitelům, aby bod P 113 v tomto duchu doplnili. Samozřejmě lze použít jiné znění, například požadovat „podklady rámcově dokládající ekonomickou realističnost“ a podobně.
(2) Silniční spojení Bukov – Předlice
V bodě P 117 jsou vybraná témata z oblasti silniční dopravy. Podle prvních dvou odrážek má být pozornost věnována:
My bychom druhou z citovaných odrážek (propojení čtvrtí Bukov a Předlice, které může snadno vést k návrhu tunelu pod Střížovickým vrchem) ideálně vyškrtli. Pokud se ale rozhodnete neškrtat, navrhujeme alespoň za druhou z odrážek přidat doplnění v tomto smyslu: „(tuto a předchozí odrážku řešit ve vzájemné souvislosti)“
Úsek komunikace I/30 z Bukova k dálnici D8 a dále dálnice D8 ke sjezdu na Předlice je propojením Bukova a Předlic, a pokud návrh územního plánu navrhne zlepšení průchodu I/30 přes město, mohlo by to hospodárně řešit požadavek na propojení Bukova a Předlic i z pohledu těch, kdo jsou se současným stavem nespokojeni.
(3) Městský jez a překladiště v centru?
Naše připomínky byly zamítnuty u několika souvisejících bodů, které do návrhu vnášejí spornou myšlenku výstavby překladiště silnice-voda-železnice v těsném sousedství centra města – v prostoru mezi západním nádražím a Žižkovou ulicí, s proměnou ústí řeky Bíliny v masivní „přístavní bazén“ a patrně s výstavbou městského jezu na Labi, aby se mezi střekovskými zdymadly a soutokem Labe s Bílinou stabilizovala hladina.
Může to znít šíleně, a je to možná ještě šílenější. V materiálech, které projednala rada města dne 18. 10. 2021, byl pod bodem 8 zveřejněn zápis z jednání města se Správou železnic a Ředitelstvím vodních cest, kde se objevilo mj. následující vyjádření tehdejšího náměstka města:
V předloženém návrhu zadání územního plánu jsou následující body:
Jsme přesvědčeni, že pokud návrh územního plánu bude obsahovat uvedená řešení (přístav, jez, úpravy Labe či Bíliny), zastupitelé i veřejnost budou potřebovat alespoň základní informace ohledně jejich předpokládaných kladů a záporů a finanční náročnosti, až se bude návrh územního plánu projednávat a schvalovat. Považovali bychom za nezodpovědné požadovat prověření takových záměrů, aniž by město zároveň požadovalo potřebné odůvodnění případného návrhu.
S pozdravem
Mgr. Jan Kvapil, Ph.D. (předseda Stop tunelům, z. s.)
Přílohy ke stažení: